Pagina's

maandag 29 oktober 2012

Een nieuw inzicht!


Soms heb je momenten dat je ineens weet wat je wil… Een paar weken geleden had ik zo’n moment: “Ik wil kinderen met overgewicht gaan begeleiden”. De opleiding moet nog van start gaan, maar ik kan me nu al verheugen op de dag dat ik er mee mag beginnen: Kinderen en/of hun ouders bewust(er) maken van “gezonde voeding”en kinderen met overgewicht laten afslanken.


Hoe het begon.

Ik werk als gewichtsconsulente en begeleid volwassenen met overgewicht door middel van gezonde dagmenu’s, maar ook door middel van een eiwit dieet. Op een avond kwam er een cliënte naar mij toe met de vraag of zij de volgende afspraak haar nichtje van elf jaar mee mocht nemen. Haar nichtje is slank, maar doordat ze gepest werd door twee kinderen uit haar klas had ze zelf het idee dat ze veel te dik was. Ze had daarnaast bedacht dat als ze ’s middags had gesnoept, ze ’s avonds niet mocht eten. Ik heb uitgelegd dat ik kinderen niet mag begeleiden, maar dat ze wel mee mocht komen om mij vragen te stellen en dat ik haar kon uitleggen dat het overslaan van maaltijden juist averechts werkt.

De afspraak

Haar nichtje kwam de volgende afspraak mee. Er kwam een heel tenger meisje binnen, waarvan niemand zou begrijpen dat zij dacht dat zij overgewicht had. Ik vroeg aan haar waarom zij dat idee over zichzelf had. Ze legde mij uit dat er twee jongens in haar klas haar hadden uitgescholden voor varken en er knorgeluiden bij hadden gemaakt. Op dat moment brak mijn hart. Zo’n schattig, tenger meisje, dat zo onzeker is over zichzelf doordat er opmerkingen worden gemaakt. “Ik moet dit aan haar kunnen uitleggen!” Ik heb haar op de impedantieweegschaal gewogen en de weegbon die eruit kwam met haar besproken. Niets op de bon duidde op overgewicht. De opluchting was van het gezicht van het meisje af te lezen en toen ze zei: “Als ik de volgende keer weer wordt gepest, dan zal ik zeggen dat ik bij een speciale mevrouw ben geweest en dat ik niet dik ben.”

Toen wist ik het zeker

Het tevreden, voldane gevoel dat ik kreeg toen het meisje blij en opgelucht de deur uitliep was voor mij het moment dat ik dacht: hier wil ik in verder leren! Ik wil naast het begeleiden van volwassenen met overgewicht ook een onzeker kind, zekerder maken en (gezonde) kinderen met overgewicht laten afslanken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten